Aamu oli tosi sumuinen ja kostea. Lähdimme Bernkastel-Kuesin kylästä Cochemiin aluksi navigaattorin neuvomalle tielle, joka nousi ylös Moselin rannasta siksakkia sumun keskelle. Palasimme takaisin ja ajelimme tiukasti Moselin rannassa viinitietä.

Valinta osoittautui onnistuneeksi, sillä kauniita viinikyliä seurasi toinen toisensa perään, pysähtelimme usein nuuskimaan kylien ilmapiiriä ja hieman viinejä maistelemaan (kuski ei voinut maistella).

Päivän ajomatka oli vain n. 70 km. Cochemin kylään saavuimme hyvissä ajoin puolen päivän aikaan. Infopisteen hotellivaraustaulusta katselimme majoitusmahdollisuuksia. Hotelleja on todella runsaasti, liekö kukaan laskenut paljonko niitä tällä Moselin virran alueella on. Viinimyymälöitä, Gasthauseja ja hotelleja on vieri vieressä.

Päädyimme hotelliin, jonka nimi suomeksi on vapaasti käännettynä ”Viininoita”. Söimme hieman eväitä kylmälaukusta ja lähdimme tutkimaan kaupunkia. Kaunis, siisti paikka ja  paljon turisteja, etupäässä näyttivät olevan eläkeläisiä. Poikkesimme torilla, kävelimme pikku kaduilla ja katselimme myymälöitä. Tänään oli ensimmäinen päivä koko matkamme aikana, jolloin olisi ollut aikaa shoppailla, mutta tarjonta oli turistikamaa ja vaatemyymälät olivat täynnä vanhempien ihmisten muotia. Vastakohta oli melkoinen verrattuna vastaaviin, joita Italian puolella olimme saaneet nähdä. Joimme lasilliset viiniä ulkoterassilla joen varressa ja vain katselimme ihmisiä. Yleisilme näytti olevan ruma ja rujo, joten sopeuduimme hyvin joukkoon.

Illalla kävimme hotellimme ravintolassa syömässä ja tanssimassa. Tanssimmekin tosi paljon saksalaistyyppisen musiikin mukaan ja oli oikein hauska ja mukava ilta. Ruoka oli tosin kelvotonta. Pöytäämme istuutui Kielin lähistöllä asuva pariskunta, joka oli majoittunut asuntovaunullaan läheiselle campingalueelle. Illan päätteeksi he ajelivat polkupyörällä vaunulleen. Ihmettelimme porukalla, miten ihmeessä maksullinen seuralainen erottuu niin selvästi. Hyvä markkinointikikka olisi: normal Hausfrau.

Elmerille tiedoksi: tänään katsoimme kirkot ulkoa ja kapakat sisältä. Kiitokset neuvosta.